Architektura systemów pod Big Data

Duże ilości danych wymagają zaplanowania architektury pod kątem ich zbierania, przechowywania, ich analizy czy udostępniania do innych systemów. W tradycyjnym modelu dane są zbierane przez hurtownie danych z systemów np. ERP, CRM, eCommerce, WMS, itd. a analizowane w systemach klasy Business Inteligence.

Poniżej przykładowy flow od źródeł danych, poprzez ich zbieranie, transformację, przechowywanie i analizę.

Źródła danych dla Big Data

  • Aplikacje mobilne
  • Aplikacje dedykowane
  • Systemy ERP, WMS, CRM, POS, MES, MRP, APS, TMS, itd.
  • Systemy eCommerce jak sklepy internetowe, marketplace
  • Bazy OLTP
  • Bazy logów, eventów
  • API innych firm
  • itd.

Zbieranie i transformacja danych

  • Konektory
  • Zbieranie danych
  • Workflow Manager
  • Platforma Spark
  • Python Libs
  • Batch Query Engine
  • Event Streaming

Przechowywanie danych

  • Data lake
  • Data warehouse

Analiza danych, predictive, sztuczna inteligencja (AI – Artificial Intelligence), uczenie maszynowe (Machine Learning)

  • Data Science Platform
  • Biblioteki Machine Learning
  • Analityka czasu rzeczywistego

Rezultaty analizy danych

  • Dashboardy
  • Wbudowana analityka
  • Rozszerzona analityka
  • Aplikacje wbudowane, frameworki app

Powyższy schemat architektury pozwala na zbieranie danych biznesowych, wyciąganie danych z systemów operacyjnych, dostarczanie danych do magazynów danych wg. określonych schematów, transformację danych dla narzędzi analitycznych, przechowywanie danych aby mogły być one używane do analizy z uwzględnieniem kosztów przechowywania, czasów dostępów czy czasów dostarczenia danych, analizę danych poprzez systemy lub platformy do analizy, analizy historyczne i próby przewidywania przyszłości (predictive) aż do prezentacji wyników analizy danych dla wewnętrznych lub zewnętrznych użytkowników np. w systemach czy aplikacjach.

Jakie są najnowsze trendy w architekturze Big Data?

  1. Zmiana systemów On Prem na Cloud Data Warehouse
  2. Zmiana Hadoop na Data Lakes
  3. Zmiany ETP (Extract Transform Load) na ELT (Extract Load Transform)
  4. Zmiana Workflow Manager na Dataflow Automation

Zobacz także:

Zapraszamy do kontaktu:

pfederowicz@gotechnologies.pl

Ponad 200 zadowolonych klientów

Audyt projektu wdrożenia systemu

Czemu tak często klienci poszukują wsparcia podczas wdrożenia corowych systemów takich jak systemy ERP, platformy eCommerce, systemy logistyczno-magazynowe TMS i WMS czy aplikacji dedykowanych i obsługujących corowe procesy klienta?

Powodów jest wiele:

  • Brak określenia docelowych procesów biznesowych przez klienta i częsta ich zmiana w trakcie
  • Niezrozumienie przez dostawcę procesów i potrzeb klienta
  • Problemy w komunikacji wynikającej m.in. z obłożenia klienta pracą operacyjną lub dostawcy z uwagi na ilość prowadzonych projektów
  • Brak dedykowanego zespołu wraz odpowiednim poziomem decyzyjności po stroni klienta
  • Ograniczone moce wytwórcze i analityczne po stronie dostawcy oprogramowania
  • Przeciągające się fazy odbiorów i testów modułów często wynikające z niechęci na branie odpowiedzialności za końcową decyzję przez klienta
  • Duża ilość błędów podczas testów i przerzucanie testów na klienta
  • Przekroczenia budżetu w wyniku zmian poza umową
  • Nierealne terminy przyjęte przez klienta i zaakceptowane przez dostawcę liczącego na przeciągnięcie projektu
  • Brak konsultacji wewnętrznej u klienta odnoście interfejsu wdrażanego systemu
  • Brak analizy integracji systemów
  • Brak analizy migracji systemów
  • Brak etapu tzw. czyszczenia danych przygotowującego dane do przeniesienia do nowego systemu.
  • Brak analizy ryzyka wdrożenia systemu i aktualizacja ryzyk w trakcie wdrożenia
  • Brak raportowania stanu wdrożenia systemu i reagowania na odchylenia, zmiany
  • Brak silnych umów regulujących sprawne wdrożenie systemu
  • itd.

Zobacz naszą ofertę wsparcia kluczowych projektów ERP, eCommerce i systemów dedykowanych: Zarządzanie kluczowymi projektami

Zapraszamy do kontaktu:

pfederowicz@gotechnologies.pl

Ponad 200 zadowolonych klientów

Mapowanie strumienia wartości VSM

VSM czyli Value Stream Mapping czyli mapowanie strumienia wartości jest jedną z metod służąca do analizy i optymalizacji przepływu informacji i materiałów w firmach. VSM powszechnie stosuje się w firmach Automotive i w szeroko rozumianym przemyśle. VSM jest graficzną mapą przepływów materiałów czy informacji pozwalającą na łatwe dodawanie kolejnych warstw np. warstwa systemów informatycznych (kolektory danych, systemy ERP (Enterprise Resources Systems), WMS (Warehouse Management Systems), YMS (Yard Management System), MES (Manufacturing Execution System), TMS (Transport Management System), technologie jak IoT, RFiD, AGV, itd – Zobacz systemy IT dla Przemysłu. Obrazuje procesy zarówno od dostarczenia surowców czy materiałów na magazyn, poprzez produkcję aż do klienta końcowego. Pozwala śledzić materiał i optymalizować procesy produkcyjne czy logistyczno-magazynowe. Jednym z celów optymalizacji jest lokalizowanie punktów przestojów, błędów, awarii, braku automatyzacji, itd. powodujących powstawanie opóźnień a co jest z tym związanych kosztów. Value Stream Mapa jest jednym z elementów zarządzania Lean w przedsiębiorstwach produkcyjnych.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w procesach produkcyjnych i logistyczno-magazynowych zapraszamy do kontaktu.

Nasza oferta na optymalizację procesów produkcyjnych i logistyczno-magazynowych za pomocą technologii

Zapraszamy do kontaktu:

pfederowicz@gotechnologies.pl

Ponad 200 zadowolonych klientów

Rezygnacja z realizacji projektu w trakcie jego trwania

Jednym z częstszych błędów biznesowych jest kontynuacja projektu w trakcie jego wdrożenia mimo braku uzasadnienia jego dalszego wdrożenia czy z innych powodów. W Polsce panuje przekonania, że wszystkie projekty muszą się udać czyli muszą się skończyć. Dojrzałość biznesowa i projektowa powoduje jednak, że pojawiają się sytuacje z wstrzymaniem realizacji projektów czy całkowitą rezygnacją z ich prowadzenia. Są to decyzje poparte dogłębnymi analizami i przeświadczeniem o słuszności ich decyzji.

Niektóre decyzje o rezygnacji z projektu mogą być proste. Dotyczą one wdrażania systemów, które są nowe w organizacji i nie są corowe jak systemy FK, ERP czy systemy sprzedażowe. Rezygnacja z wdrażania systemu ERP już jest dość odważnym krokiem i powinna być bardzo uzasadniona.

Powody rezygnacji z realizacji projektów mogą dotyczyć:

  • Zmiana strategii firmy
  • Zbyt duże koszty wdrożenia
  • Nieopłacalność inwestycji
  • Brak zasobów wewnętrznych na realizację projektu
  • Pojawienie się ryzyk prawnych
  • Zmiany makroekonomiczne
  • itd.

Powody wstrzymania projektu mogą dotyczyć:

  • Ponownej analizy założeń projektowych
  • Zmiana dostawcy wdrożeniowego i przekazanie mu projektu
  • Zmiana PM-a projektu
  • Audyt wdrożenia projektu (realizacji)
  • Ponowny powrót do analizy przedwdrożeniowej systemu
  • itd.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w wyborze dostawców systemów ERP, CRM, itd. czy wsparcia w realizacji projektów zapraszamy do kontaktu.

Zobacz naszą ofertę:

Zapraszamy do kontaktu:

pfederowicz@gotechnologies.pl

Ponad 200 zadowolonych klientów

Optymalizacja eCommerce

Optymalizacja eCommerce jest częstym hasłem w zapytaniach od klientów. Co to jest optymalizacja i co można optymalizować w eCommerce? Optymalizacja to poprawa lub dopasowanie istniejących procesów, standardów, ich kosztów, jakości czy technologii. Często optymalizacja jest jednorazowym projektem a często jest ciągłym procesem. Często klienci nie dbają o optymalizację i muszą wykonywać duży projekt optymalizacyjny lub wręcz wymiany np. systemów czy platform eCommerce lub frontendu.

Optymalizacja frontendu

Optymalizacja frontu to dostosowanie interfejsu (UI – user Interface) do najlepszych praktyk użyteczności, dostosowania jej do swoich grup docelowych, urządzeń przez nie wykorzystywanych czy wręcz do przeglądarek i typów smartphonów. Proces ten powinien być ścisle związany z trendami UX (UX – User Experience), amianami technologicznymi jak np. technologia Headless czy PWA (Progressive Web Application), czy ze zmianą targetu klienta.

Optymalizacja architektury systemów eCommerce

Obecna architektura systemów eCommerce (B2B i B2C) robi się coraz bardziej skomplikowana. Mamy systemy CMS (Content Management System) zarządzające Backendem, często poprzez API (Application Programming Interface) integrujące się z aplikacjami mobilnymi czy różnymi Frontendami (patrz technologia Headless). mamy systemy magazynowe WMS (Warehouse Management System), systemy realizacji zamówień OMS (Order management System), systemy zarządzania produktami PIM (Product Information Management), systemy kredytowe, systemy płatności, systemy kurierskie, systemy Obsługi Klienta (BOK), systemy CRM (Customer relationship Management) czy systemy Marketing Automation. Spajającymi systemami są systemy ERP i systemy raportowego BI (Business Intelligence). W sprzedaży Retail czy Omnichannel mamy dodatkowe systemy jak POS (Point of Sales), Click&Collect, itd.

W obszarach wydajności czy dostępności optymalizacja może występować w zmianach w Data Center czy wykorzystaniu chmury (Cloud).

Optymalizacja procesów magazynowych

Optymalizacja procesów magazynowych koncentruje się na wykorzystaniu technologii zarówno w obszarze składowania jak automatyka magazynowa, pickowania, środków transportu (jak AGV – Automated Guided Vehicle) czy w procesach przyjęcia i pakowania. Procesy eCommerce wymagają zarówno wysyłki towaru do klienta jak i jego przyjęcia w związku z reklamacjami czy zwrotami. Dodatkowo w Omnichannel czy Retail jednymi z ważniejszych są procesy zatowarowania sklepów czy odbiory towaru w sklepach (Click and Collect). Zobacz ofertę na optymalizację procesów logistyczno-magazynowych.

Kompleksowe doradztwo procesowo-technologiczne dla eCommerce

Zapraszamy do kontaktu:

pfederowicz@gotechnologies.pl

Ponad 200 zadowolonych klientów

Startupy a kryzysy technologiczne

Startupy to technologia, a technologia wymaga posiadania odpowiednich kompetencji i ciągłego ich rozwijania. Technologia musi być wydajna oraz spełniać oczekiwania klienta. Produkt startupu musi działać, ale tak jak tego sobie życzy klient. Startupy tworzą zarówno aplikacje mobilne, sklepy internetowe, systemy SaaS (Software as a Service), platformy Marketplace, urządzenia IoT czy inne urządzenia hardwarowe. Wszystkie te produkty wymagają wysokiej dojrzałości technologicznej. Wiedza członków startupu czy założycieli (founderów) często koncentruje się na sprzedaży, klientach czy marketingu lub na aspekcie technologicznym. Idealnym połączaniem jest, kiedy zespół założycielski posiadający wszystkie te kompetencje. Oczywiście faza początkowa rozwoju startupu charakteryzuje się posiadaniem małego budżetu, małej ilości czasu na dopracowanie produktu technologicznego oraz braki zasobowe i kompetencyjne. Z tego też powodu kryzysy technologiczne przychodzą szybciej niż nam się wydaje.

Jakie kryzysy technologiczne przechodzą startupy?

Poniżej lista zaobserwowanych kryzysów technologicznych w startupach fazy seed i eary grow:

  • Wydajność aplikacji, sklepu czy platformy SaaS – brak myślenia co będzie za rok, jak zwiększy się liczba danych czy klientów. Wymaga często zmiany infrastruktury lub co trudniejsze architektury systemów – zobacz doradztwo w obszarze wydajności, doradztwo w zakresie cloud, doradztwo w zakresie architektury
  • Hardware – częsty brak budżetu na wersję nr 2 prototypu związaną ze zmianami technologicznymi, potrzebami klientów czy trendami
  • Brak bezpieczeństwa danych i systemów – zobacz doradztwo w obszarze bezpieczeństwa
  • Odejście kluczowej osoby takiej jak CTO czy senior developer
  • Brak dokumentacji systemu utrudniający wdrożenie nowych członków zespołu
  • Brak skutecznego zarządzania projektami czy zmianami np. pseudo agile podejście (Scrum) – zobacz doradztwo w obszarze zarządzania projektami
  • Duży i często niespodziewany przyrost danych Big Data powodujący problemy z bazami danych i aplikacjami – zobacz doradztwo Big Data
  • Użyteczność interfejsu (UX – User Experience, UI – User Interface) – zobacz audyty UX, UI, eCommerce
  • Brak regularnych upgradów wykorzystywanych frameworków powodujących dług technologiczny trudny do naprawy – zobacz doradztwo dług technologiczny
  • Brak przyjętych zasad kodowania, architektury czy testowania
  • Brak API
  • itd.

Zobacz więcej o doradztwie technologicznym dla Startupów

Jeśli potrzebujesz wsparcia technologicznego i procesowego w Twoim startupie, zapraszamy do kontaktu.

Zapraszamy do kontaktu:

pfederowicz@gotechnologies.pl

Ponad 200 zadowolonych klientów

Wdrożenie systemu ERP – typowe błędy

Wdrożenie systemu ERP lub zastąpienie starego systemu nowym jest projektem z kategorii kluczowych i trudnych. Pochłania zarówno duże zasoby finansowe, reorganizuje procesy oraz angażuje dodatkowo całą firmę w długotrwałym procesie wdrożenia.

Aby projekt wdrożenia systemu ERP udał się, należy dobrze przygotować następujące elementy:

  • Analiza procesów AS IS – takich jakie są
  • Analiza procesów TO BE – takich jakie powinny być docelowo wynikające np. z trendów rynkowych (np. automatyzacja) czy strategii firmy
  • Wybór systemu i jego dostawcę najlepiej spełniającego wymagania zarówno biznesowe, finansowe czy technologiczne
  • Zapewnić wewnętrzne zasoby do realizacji projektu z silnym umocowaniem
  • Określić zasady zarządzania projektem, raportowania, zarządzania zmianami i odchyleniami
  • Przeprowadzić dobrze analizę przedwdrożeniową
  • Uporządkować i określić dane potrzebne do migracji
  • Uporządkować architekturę systemów i wymiany danych pomiędzy systemami
  • Spisanie realnych ryzyk projektowych wynikających zarówno u klienta jak i dostawcy
  • itd.

Najczęstsze problemy w realizacji wdrożeń systemu ERP:

  • Brak czasu użytkowników wewnętrznych na pracę przy analizie przedwdrożeniowej i testowaniu systemu
  • Brak buforu czasowego i finansowego dla projektu
  • Zbyt optymistyczny czas wdrożenia – brak zarządzania ryzykiem projektowym uwzględniające zarówno ryzyka u klienta jak i u dostawcy
  • Zbyt ogólna umowa wdrożeniowa lub utrzymania nieregulująca szybkość usuwania błędów krytycznych czy kary za opóźnienia po stronie dostawcy
  • Zbyt dużo projektów u dostawcy i opóźnienia w projekcie lub spadek jakości
  • Przerzucanie testowania funkcjonalności na klienta
  • Brak zarządzania ryzykiem i przygotowania się na wystąpienia ryzyka
  • Synchronizacja prac pomiędzy dostawcami np. w przypadku zmian w innych systemach lub ich integracji
  • Brak lidera projektów silnie umocowanego w zarządzie
  • itd.

Zobacz także:

Zapraszamy do kontaktu:

pfederowicz@gotechnologies.pl

Ponad 200 zadowolonych klientów

Audyt działu informatycznego (IT)

Audyt działu IT jest częścią naszej oferty doradztwa strategicznego IT i budowania strategii IT. Wykonuje się go jeśli klient potrzebuje zwiększyć efektywność działania działu IT, podniesienie dojrzałości działu IT czy procedur, planuje wdrożenie norm ISO lub planuje np. połączenie dwóch spółek i zbudowanie jednej struktury organizacyjnej (zobacz Centrum Usług Wspólnych, Shared Service) czy przygotowuje się do Cyfrowej Transformacji (Digital Transformation).

Audyt zawsze powinien być dostosowany do wielkości organizacji, celów strategicznych firmy na najbliższe lata czy do możliwości dostępności zespołu IT. U jednym klientów głównym elementem jest centrum kompetencyjne SAP, u innych dział Help Desk a u innych dział wytwarzania oprogramowania czy zapewnienia bezpieczeństwa.

Przykładowy zakres audytu IT (patrz także rozszerzony Audyt IT Due Diligence):

  • Audyt procesów, procedur, norm IT – bezpieczeństwo, Service Desk, Business Continuity, zarządzanie dostawcami, standaryzacja, licencjonowanie, itd.
  • Audyt architektury systemów, długu technologicznego (ERP, BI, WMS, CRM, eCommerce, itd.)
  • Audyt obszaru zarządzania projektami lub Biura Projektów
  • Audyt wytwarzania oprogramowaniem
  • Audyt finansów IT
  • Audyt Strategii IT
  • Audyt infrastruktury tele-informatycznej
  • Audyt obszarem zarządzania danymi Big Data
  • Audyt działu R&D
  • Audyt usług tele-informatycznych
  • Audyt własności intelektualnej IP
  • Audyt prawny IT np. umowy z dostawcami
  • Zarządzanie ryzykiem
  • Audyt struktury organizacyjnej i kompetencji IT
  • itd.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w obszarze IT, architektury systemów, zarządzania projektami IT zapraszamy do kontaktu.

Zapraszamy do kontaktu:

pfederowicz@gotechnologies.pl

Ponad 200 zadowolonych klientów

Wydajność w systemach i aplikacjach

Wydajność jest jednym z ważniejszych elementów funkcjonowania systemów, aplikacji czy usług informatycznych. Problemy z wydajnością są odczuwalne od razu, widoczne przez klienta i potrafiące wpłynąć na nasze przychody czy zyski np. poprzez niezrealizowanie umownego poziomu SLA (Service Level Agreement).

Problemy z wydajnością mogą dotyczyć:

  • Niepoprawnie stworzonej aplikacji lub zapytań sql do bazy
  • Ataków na dostępność i wydajność usług (Ataki DoS i DDos – Denial of Service)
  • Niepoprawnych konfiguracji bazy danych
  • Braki w zasobach sprzętowych serwerów czy macierzy
  • Niepoprawne konfiguracje serwerów i ich usług

Najczęstsze problemy spotykany w ostatnim roku związane z systemami i wydajnością:

  • Mało wydajne środowisko serwerowe
  • Brak rozdzielanie serwerów bazodanowych od aplikacyjnych
  • Pojedyncze bazy danych, brak separacji
  • Niewydajne API
  • Niepoprawne konfiguracja baz danych np. mała alokacja pamięci RAM
  • Niezoptymalizowane zapytania do baz danych
  • Brak wykorzystania cachowania
  • Brak wykorzystania narzędzi typu CDN czy Cloud dla aplikacji internetowych
  • Brak wykorzystania modularności czy mikrousług w architekturze platform czy sklepów internetowych
  • Problemy wydajnościowe na poziomie intergacji i wymiany danych pomiędzy sklepami internetowymi a systemami ERP czy WMS.

Zobacz także:

Jeśli potrzebujesz wsparcia w zakresie architektury systemów, poprawy wydajności czy audycie kodu źródłowego zapraszamy do kontaktu.

Zapraszamy do kontaktu:

pfederowicz@gotechnologies.pl

Ponad 200 zadowolonych klientów

Centrum usług wspólnych (CUW) – Shared Service

Centra usług wspólnych (Shared Service Center, SSC) są bardzo popularną formą tworzenia struktur korporacyjnych wydzielając i centralizując kluczowe usługi w osobnych podmiotach. Podmioty te świadczą usługi głównie dla klienta wewnętrznego choć zawsze pojawia się strategi dywersyfikacja przychodów i otwarcie się na klienta zewnętrznego często konkurencyjnego do klienta wewnętrznego.

Najpopularniejszymi usługami świadczonymi przez tzw. CUW-y są usługi finansowo-księgowe i informatyczne z uwagi na ich skomplikowanie, czasochłonność, powtarzalność i często dużą dojrzałość procesu. Głównymi powodami powoływania shared service-ów lub jednostek BPO (Business Process Outsourcing) w Polsce są niższe koszty obsługi procesów niż w innych krajach, dostęp do wyspecjalizowanej kadry, aspekty kulturowe oraz przewidywalność gospodarcza czy prawna (!).

CUW-y informatyczne skupiają się na świadczeniu następujących usług:

  • Wytwarzanie oprogramowania
  • Utrzymanie systemów tele-informatycznych jak np. systemów SAP
  • Usługi Service Desk (Help Desk)
  • Utrzymanie infrastruktury sieciowej i tele-informatycznej

Głównymi parametrami takich usług jest cena świadczenia usługi oraz jakość świadczenia usługi SLA (Service Level Agreement). Często shared service specjalizują się w jednej usłudze np. centrum kompetencyjne SAP, które utrzymuje i rozwija systemy SAP dla całej grupy. Często centrum kompetencyjne skupia się np. tylko na wytwarzaniu oprogramowania i jego utrzymaniu.

Ostatnio bardzo popularne są shared service specjalizujące się w działaniach badawczo-rozwojowych (B+R, R&D – Research and Development).

Często wydzielenie shared service-ów lub tworzenie centrów kompetencyjnych jest elementem strategii cyfrowej transformacji a często wynika z analizy kosztów i możliwości.

Zobacz także:

Jeśli potrzebujesz wsparcia w cyfrowej transformacji, optymalizacji procesów IT zapraszamy do kontaktu.

Zapraszamy do kontaktu:

pfederowicz@gotechnologies.pl

Ponad 200 zadowolonych klientów